A TERRI-történelem
Az első Terri 30 1971-1980
Minden akkor kezdődött, amikor a Valmet elkezdte építeni az első prototípust a finnországi Helsinkiben.
Ez 1972-ben készült el és mutatták be. Egy lánctalpas járműre hasonlított, amely úgy nézett ki, mint egy túlméretezett hórobogó, sílécek nélkül, de helyette lánctalpakkal.
Manőverezése egy kormányváltóval történt, amely a lánctalpakat különböző sebességgel mozgatta a gép elfordítása érdekében.
A sebességváltó két sebességfokozatú volt: egy előre, egy hátrafelé, és egy beépített csörlővel rendelkezett, amellyel vagy magát, vagy valaki mást lehetett vontatni. A csörlő viszonylag erős volt egy ilyen kis géphez képest.
1973-ban a Terri 30-as gépet a finnországi Linnavuoriba, a Valmethez szállították, ahol egy prototípusból 15 gépet gyártottak. Ekkor kezdődött meg igazán a Terri 30 gyártása. Először egy 200 gépből, majd egy 300 gépből álló sorozat.
1975-ben a gyártást a finnországi Kurikka városába, a Velsa leányvállalatához helyezték át, ahol a sorozatgyártás folytatódott. A Velsa már gyártott Lynx hórobogókat, és a Terri és a Lynx gyártás szempontjából jó párosításnak tűnt. Amikor a Valmet megvásárolt egy gyárat Rovanieminben, a Lynx hórobogók és a Terri gyártása is oda került, és létrejött a Nordtrac leányvállalat.
A Terri 30-ból 1975-1980 között 3-400 példányt gyártottak. Összesen 900 példányban készült Terri 30-as.
A Terri 30-at három különböző motorral gyártották: Kohler, Sachs és Rotax. Ezek mind kétütemű gázmotorok voltak, mint a hórobogókban.
A Terri 30 azonnali siker lett, és a TERRI név, így lett egy fogalom.
Terri 1000 1981-84
A Terri 1000 1981-ben került forgalomba. Hatalmas előrelépés volt a fejlődésben: egy komplett kocsi traktorral és kocsival. A traktor és a kocsi között csuklós kormányzás volt, de a Terri 30-hoz hasonlóan kocsi nélkül, kormányváltóval, egyszemélyes kocsiként is lehetett vele közlekedni.
A Kubota 850D nagyra értékelt dízelmotor volt, üzemanyag-takarékos és megbízható. A kocsi váza forgóvázas volt, és lánctalpakkal vagy anélkül szállították. Kezdetben vagy rakodó nélkül, vagy csak egy egyszerű drótdaruval szállították, amelyet később hidraulikus rönkrakodóval helyettesítettek.
A Terri 1000-et a független erdőtulajdonosoktól kezdve az erdészeti vállalatokon át a villamos energiával foglalkozó vállalatokig mindenféle ügyfélnek eladták.
Még a nagy erdőgazdálkodási vállalatok is elfogadták a Terri koncepcióját. Tehát már az 1980-as évek elején létrejött egy olyan gép koncepciója, amelyet vízben és sárban is lehetett használni.
Terri 1020 1984-1987
A fejlődés folytatódik. Bár a Terri 1020 többé-kevésbé úgy néz ki, mint elődje, sok minden történt. A derékrész nehezebb és dupla kormányhengerrel és a derékcsuklók rögzítésére szolgáló billenőhengerrel van felszerelve.
A sebességváltó változott, és eltűntek a kormányváltók. Az első csörlő azonban érintetlen maradt. A kocsi középső csővázas. A hidraulikus rönkrakodó megmaradt és támasztólábakkal van felszerelve.
A fejlődés folytatódik, és különböző kivitelben szállítják a gépeket, némelyik szélvédővel, némelyik tetővel, az utóbbiak pedig kiegészítő kabinnal.
Néhány gépet külföldre is eladtak olyan országokba, amelyek különböző expedíciókat indítanak a Déli-sarkra.
A Terri 1020 egy egyszerű, de megbízható „haver”. Amikor számtalan vadász, aki azt tervezte, hogy követi a Territ a mocsárba, hogy hazahozzon egy jávorszarvast, rájött, hogy a bakancsa nem elég jó, a Terri gyorsan megfordult, és előbb a vadászt, majd a jávorszarvast vette fel.
Terri 2020 1988-1992
2020 a Terri második generációja.
A gép megnőtt, és a Valmethez tartozó Sisu Gears vadonatúj sebességváltójával van felszerelve. Az első csörlő érintetlen maradt, és az egyenletes padlóval és forgószékkel ellátott kabin már alapfelszereltség. A súlypont csökkentése érdekében a hidraulikaolaj- és dízelüzemanyag-tartályokat az alvázba süllyesztették.
A kocsi is valamivel nagyobb lett, így egy 4,2 méteres rönkrakodót építettek. A gépet azonban a rakodó nélkül importálják Svédországba. A Svédországban összeszerelt rakodók vagy Limából vagy Mowiból származnak.
A motor továbbra is Kubota, de már 850DH jelzéssel. Ez a másjellegű fém befecskendező kb. 2 lóerővel több lóerőt eredményezett, mint elődje.
Mivel sok Terri-tulajdonos megjegyezte a kocsi hajtásának fontosságát, a svéd importőr hidraulikus támaszhajtást tervezett. Egy speciális készletet készítettek, amelyet a svéd importőröknek vagy a kiskereskedőknek kellett a gépre szerelniük. Ugyanezt a szerszámkészletet aztán számos Terri 1020-asnak adták el, aminek eredményeképpen a finnországi gyárban megalkották a hidraulikus kocsihajtást. Ezt a rakodón látható külön hajtókerékkel építették meg. Svédországban folytatódott a kocsi meghajtási rendszere. Néhány gyári modellt Finnországban és Németországban értékesítettek, mielőtt végleg leállították a 2020-as modell gyártását.
Európán kívül Oroszországban, Kanadában és az Egyesült Államokban is vannak Terri 2020-asok.
Terri 2040 1992-1996
A gépet mostantól hidraulikus meghajtással szerelték fel. Mivel mindennek szüksége van a növekedésre, így a Terrinek is. A 2040-es nem lett nagyobb, de nagyobb motorral, egy Kubota 1105D-vel rendelkezett.
A váltó ugyanabból a házból épült, mint a 2020-asban, de továbbfejlesztett csapágyazással és fogaskerekekkel. A hátrameneti fokozat eltávolítása után volt elég hely.
„Igazi” kocsihajtást kaptak, olyat, ami harmonizált a rakodóval. Egy teljes és zárt hajtásrendszert terveztek, amely a 2020-ashoz hasonlóan épült, de külön hajtókerékkel a kocsi forgóvázkerekei előtt.
A rakodógépet kettős forgattyús hengerekkel látták el a forgattyús motorban. A svéd piacon most már ugyanezt a darut használták.
1995.
A Terri svéd lett.
A Valmet eladja a Lynx gyár, a Nordtrac 50 %-át a Bombardiernek. Úgy tűnik, a Terri már nem fér bele a hórobogók gyártásába. Ezért úgy döntenek, hogy eladják a Territ. Megkeresték az Alcabot, a Terri korábbi svéd importőrét. Az Alcab határozottan érdeklődött, és így 1995. január 2-án a Terri svéd gép lett. A gyártás és az alkatrészraktárak Rovaniemből a svédországi Hebybe költöztek. A Terri 2040-et még másfél évig gyártják, és azonnal megkezdődik a következő modell fejlesztése.
38 Terri 2040-et gyártottak Svédországban.
Terri ATD 1996-2008
A gyártás növekedett, és az új modell, az ATD piacra került. A kocsi háromkerekű forgóváza hosszabbá tette a nyomtávot és csökkentette a talajnyomást. Ez stabilabbá tette a kocsit, és lehetővé tette, hogy könnyedén áthaladjon a terep egyenetlenségein. A kocsi nagyobb, 170 cm széles volt.
A Mowi rönkrakodókat szabványként vezették be, és azóta is nagyra értékelik. Az első ATD-kben még Kubota 1105D volt, de hamarosan kiderült, hogy nagyobb motorteljesítményre van szükség. A Lombardini 1404-es, a maga 40 lóerő körüli teljesítményével jó választásnak bizonyult. A 2040-es váltót úgy hagyták meg, ahogy volt.
Egy osztrák projekt kapcsán nagyobb hasmagasságra volt szükség; ez a dombokon lévő tuskók magassága miatt volt szükség. A hasmagasságot 10 cm-rel megnövelték, és mivel az alacsonyabb változat iránti igény gyorsan csökkent, az új vált szériatartozékká. A Terri ATD most már inkább a professzionális felhasználóknak készült.
A 122 legyártott gépet Svédországba, Norvégiába, Finnországba, Észtországba, Oroszországba, Németországba, a Cseh Köztársaságba, Dél-Koreába, Portugáliába, Spanyolországba, Svájcba és Ausztriába adták el.
A Terri nemcsak Svédországban és a skandináv régióban, hanem világszerte ismert fogalom.
Terri 34 2009-
Amikor eljött az ideje, hogy a Terri ATD után egy új modellt indítsunk, a fegyverzetre vonatkozóan volt néhány követelmény. A sebességváltónak mennie kellett, mivel aggodalomra adott okot. A stabilitás és a rakfelület növelése érdekében kissé szélesebb kocsit és rakodót javasoltak.
Az ATD kocsi háromkerekű forgóvázát, amely igazi siker volt, a rakodóhoz is felhasználták. Ez javította a járművezető kényelmét. A fülkét is kissé meghosszabbították és megerősítették, a tetőt pedig a jobb kilátás érdekében megemelték. A háromkerekű forgóváz a rakodógépen a deréktájat emelte, ami tovább növelte a vezető kényelmét.
Az ügyfelek már régóta szerették volna, ha a Terri harvesterre is használhatják. Ehhez azonban nagyobb motorteljesítményre volt szükség, pontosabban egy körülbelül 60 lóerős dízelmotorra. Ez volt az a teljesítmény, amely egy 8,5 tonnás gép húzásához szükséges volt. A választás a Kubota és a Perkins között volt. A támasztólábak helyett a derékzár is jobb megoldásnak tűnt. Ezen intézkedések és egy 5,7 m-es rakodógép kombinálása határozottan növelte a termelékenységet.
Tekintettel arra, hogy a gépet professzionális használatra építették, könnyen felújíthatónak kell lennie. Az alvázon lévő képernyők csak útban lennének, például a lánctalpak csavarjainak meghúzásakor.
A laza tartályok az alvázba süllyednek, a hidraulikarendszer pedig a tetejére kerül. A megdöntött fülkével és a nyitott motorháztetővel már könnyű elvégezni a kiszolgálás nagy részét.
Ez lesz a Terri egy teljesen új generációja.